Un total de set grups d’alumnes de 3r d’ESO dels tres centres educatius d’Artà —l’IES Llorenç Garcias i Font, el CC Sant Salvador i el CC Sant Bonaventura— han participat en els tallers de composició lírica del rap oferts pel Servei d’Assessorament Lingüístic de l’Ajuntament d’Artà i emmarcats dins l’Oferta educativa escolar municipal per al curs 2025-2026.
Els tallers, que s’han fet entre el 29 de setembre i el 9 d’octubre, han estat conduïts pel raper Rafel Sastre “Swing” i han tengut com a objectiu fomentar la reflexió i la comunicació a través del rap, utilitzant la llengua catalana com a eina d’expressió creativa i divertida.
Aquest projecte innovador empra la música urbana com a recurs per normalitzar l’ús del català i per canalitzar inquietuds i emocions de l’alumnat mitjançant la creació de lletres pròpies. Durant les sessions, els joves han après a escriure i compondre una cançó de rap en català, referint-se als temes que han sorgit a les sessions, com ara l’escola, el canvi climàtic, les noves tecnologies o el futur.
Els tallers han tengut una molt bona acollida per part de professorat i alumnat i, malgrat una inicial timidesa en alguns grups, el treball conjunt i la dinàmica de les sessions han fet que la majoria d’alumnes s’activassin i participassin de manera entusiasta.
El professorat n’ha fet una valoració molt positiva, destacant que la proposta ha servit per descobrir la riquesa expressiva del rap, entendre les seves arrels socials i fomentar la creativitat.
Des de l’Ajuntament d’Artà es valora molt positivament aquesta experiència i es considera la possibilitat de repetir-la en pròximes edicions, atesa la implicació i el bon resultat aconseguit.